Activiteiten

#Coronafit thuis met je eigen springtouw

Achteruit springen

Wijd sluit

Nu je toch begonnen bent

Aangezien je toch al lekker bezig bent, een paar thuis tips.

Wat is de juiste lengte van mijn touw?

Wellicht de meestgestelde vraag van mensen die beginnen met rope skippen of touwtjespringen. Hoewel de lengte van je touw afhankelijk is van jouw lengte en ervaring, kunnen we wel het volgende uitgangspunt nemen: Wanneer je met beide voeten op het midden van je Rope gaat staan en de handvatten langs je lichaam omhoog trekt, moeten ze ongeveer tot je oksels komen (wat hoger mag ook wel).

Neem in je achterhoofd dat:

  • Een beginner heeft baat bij een langer touw. Doordat het touw langer onderweg is, is de timing van springen, en daardoor de sprong zelf, beter te maken.
  • Een touw inkorten is geen probleem. Langer maken daarentegen…

Rope skipping is vermoeiend!

Misschien een open deur, maar rope skipping is voor beginnende springers vermoeiend, echt heel vermoeiend. Maak je dus geen zorgen als je na vijf minuten springen buiten adem bent of een hoge hartslag hebt. Dit is heel gewoon. Het lichaam herstelt gelukkig snel van de inspanning.

Waar je wel op moet letten zijn je (scheen)benen. Het kan voorkomen dat je last van krijgt. In dat geval stoppen en morgen weer proberen. Zo voorkom je blijvende schade als bijvoorbeeld Shin splints (https://nl.wikipedia.org/wiki/Beenvliesontsteking)

Laat duidelijk zijn dat springen met bijvoorbeeld hart- of longklachten onverstandig is. Zeker weten of je wel mag touwtjespringen, neem dan contact op met je huisarts.

Laat je niet beperken door de filmpjes op deze pagina

Er is zo veel meer om te leren! Daarnaast kan je zelf ook creatief aan de slag gaan en trucjes bedenken. Je bent helemaal vrij om lekker te springen. Ben je door onze filmpjes heen en wil je toch meer? Neem dan contact op met onze rope skipping topper Tessa van der Mark: tessa@keizerotto.nl

We zijn ook te vinden op social media

En wij vinden het heeeel leuk als je filmpjes plaatst van jouw springen. Vergeet je ons niet te taggen dan? We zijn te vinden op Facebook (@KeizerOtto), Instagram (@gtvkeizerotto) of Twitter (@gtvkeizerotto). Een leuke hashtag om te gebruiken voor je filmpje is #jumpathome

Motoriek moet je niet uitleggen

Oefeningen moet je gewoon lekker proberen; gewoon lekker doen. De filmpjes spreken voor zich.

Kom je er toch niet uit, schroom dan niet om contact met ons op te nemen!

"Makkelijk"

Stall tussen de benen

Side swing

"Gemiddeld"

Cross (kruissprong)

Side swing cross

Arm wrap

Fisherman

"Moeilijk"

Crougar

Caboose cross

EB

Push-up

Social media

Wij vinden het heel leuk om jullie te zien springen! Laat je ook een filmpje achter op onze pagina of met onze tag?


Aan onze leden,

Naarden, 31 maart 2020

Dit jaar bestaat onze Gymnastiek- & Turnvereniging 120 jaar, de afdeling ‘Rope Skipping’ 25 jaar en onze afdeling GALM (bewegen voor senioren) 15 jaar. Kortom we zouden dit jaar veel te vieren hebben, ware het niet dat wij overvallen zijn door het coronavirus. De jubileumactiviteiten zijn daarom op een laag pitje gezet. In plaats van ons hoofd te breken over onze jubileum-activiteiten stelden wij ons de vraag wat onze verenging haar leden in deze bizarre tijd kan bieden. Hoe houden wij onze leden in conditie, wetende dat wij/zij niet over een sportzaal kunnen beschikken en dat een ieder onderling afstand tot elkaar moet houden.

Het vorenstaande bracht ons op het idee om onze leden, ook in het kader van 25 jaar ‘rope skipping’, een kwaliteitsrope (springtouw) aan te bieden. Met dit rope kun je jouw conditie prima op peil houden dan wel kun je jouw conditie sterk verhogen (het is niet voor niets een onderdeel van het trainingsprogramma van boksers). Rope skipping doe je op de m2 en door het draaien van de rope houd je anderen op afstand. Om het rope skippen niet eentonig te laten zijn, heeft onze afdeling rope skipping op deze pagina, enkele mentale en fysieke uitdagingen met het rope geplaatst. Hier kun je ook lezen hoe je de rope op jouw lichaamslengte afstemt.

Voor de leden die zich de vraag stellen, “Waarom trekt de vereniging in deze tijd geld uit voor deze actie?”. Welnu, wij hebben een sponsor gevonden die alle kosten van deze actie draagt. Deze firma richt zich op het inzetten van kwalitatief hoogstaande duurzame oplossingen die een aanzienlijke bijdrage leveren aan de reductie van het energieverbruik in
bedrijven (zie: https://www.newenergysolutions.nl). De naam van die sponsor is dus New Energy Solutions, hetgeen ook een zeer passende naam voor deze actie is. Een actie die een oplossing wil bieden voor het lichamelijke energie probleem. De sponsor wenst iedereen succes met deze uitdaging en ziet de resultaten daarvan graag online tegemoet! Zonder deze sponsor was deze actie financieel dus niet mogelijk geweest. Wij zijn deze sponsor dan ook zeer erkentelijk voor de bijdrage.

Met sportieve groet,

Namens het bestuur en technische commissie van Gymnastiek- & Turnvereniging Keizer Otto

André Hollegie
(Voorzitter)